Pravidlo třetí
空手は義の補け
Karate wa gi no tasuke.
V knize Karate-do Kyohan Funakoshi napsal: „Hodnota umění závisí na jeho použití. Když je použito pro dobrý účel, tak má umění velkou hodnotu, ale pokud je zneužíváno, pak není většího zla nebo škodlivějšího umění než karate“. [4]
Taira Shigesuke (1639 - 1730) v Bushido Shoshinshu (Bushido pro začátečníky, mladé samuraje) píše: „Válečník musí porozumět významu slov dobro a zlo, aby ve svém životě mohl dobro konat a zlu se vyhýbat. Konání dobra a odvaha by měli být jedněmi z hlavních cílů profesionálního válečníka“. [6]
Charakterní lidi posiluje vědomí, že činí věci, které jsou správné. Například vojáci bránící vlast mají zcela jinou motivaci, než vojáci agresora.
Síla, která přichází z důvěry v to, že to co děláme je správné, je vyjádřená rčením, „Když zkoumám sám sebe a vidím, že jsem v právu, pak ať já čelím jednomu tisíci či deseti tisícům protivníků, musím postupovat dopředu“. [1]
Funakoshi dále píše, pokud zabráníte akci, když spravedlivost je v sázce, demonstrujete nedostatek odvahy. Karate je bojové umění, v kterém ruce a nohy jsou jako meče, a ty nesmějí být použity nespravedlivě nebo neoprávněně. Cvičenci karate musejí stát na straně spravedlivosti za všech okolností a pouze v situaci, kdy není jiné volby, měla by mělo dojít na použití rukou a nohou jako zbraně. [1]
Autor: Milan HAŠKA | milan.haska@volny.cz